search this blog

Tuesday, June 8, 2010

مریم و تثلیث


آیا با توجه به اینکه خداوند از هر آنچه در دنیا میگذرد آگاه است حتی تمامی گفته ها و تفکرات ما ، این نحوه سوال کردن خداوند از عیسی مسیح بنظر شما خواننده عزیز عجیب و غیر واقعی نیست ؟

سوره المائده
و [ياد كن] هنگامى را كه خدا فرمود اى عيسى پسر مريم آيا تو به مردم گفتى من و مادرم را همچون دو خدا به جاى خداوند بپرستيد گفت منزهى تو مرا نزيبد كه [در باره خويشتن] چيزى را كه حق من نيست بگويم اگر آن را گفته بودم قطعا آن را مى‏دانستى آنچه در نفس من است تو مى‏دانى و آنچه در ذات توست من نمى‏دانم چرا كه تو خود داناى رازهاى نهانى (116)
جز آنچه مرا بدان فرمان دادى [چيزى] به آنان نگفتم [گفته‏ام] كه خدا پروردگار من و پروردگار خود را عبادت كنيد و تا وقتى در ميانشان بودم بر آنان گواه بودم پس چون روح مرا گرفتى تو خود بر آنان نگهبان بودى و تو بر هر چيز گواهى (117)

سوره المائده
كسانى كه [به تثليث قائل شده و] گفتند خدا سومين [شخص از] سه [شخص يا سه اقنوم] است قطعا كافر شده‏اند و حال آنكه هيچ معبودى جز خداى يكتا نيست و اگر از آنچه مى‏گويند باز نايستند به كافران ايشان عذابى دردناك خواهد رسيد (73)


ما هم معتقد هستیم که مریم را با اینکه از احترام ویژه ای بر خوردار است نباید مورد پرستش قرار داد و همانند خداوند به او نگریست حتی ایمانداران کاتولیک هم مریم را مانند خداوند پرستش نمی کنند .ولی این درست است که مسیحیان عیسی مسیح را ستایش میکنند، ولی مسیحیان عیسی را نه مانند یک پیامبر مقدس بلکه از اینجهت که او از ازل کلمه خدا و پسر خدا میباشد و با خدا کاملا یکی است پرستش میکنند. او شخصی نبوده که ما انسانها او را به مرتبه خدائی رسانیده و با خدای حقیقی یکسان نموده باشیم، بلکه در واقع او از ازل با خدا یکی میباشد و به این دلیل انسان شد که انسان گناهکار را نجات بخشد. و بسوی خدا بازگرداند. بعلاوه روح القدس هم یکی از مخلوقات خدا نیست بلکه با خداوند یکی است و خود خدا است و در زندگی انسانها همان کاری را انجام میدهد که فقط خدا قادر است انجام دهد.
انجیل یوحنا باب 8
56 پدر شما ابراهيم شادي كرد بر اين كه روز مرا ببيند و ديد و شادمان گرديد.» 57 يهوديان بدو گفتند: «هنوز پنجاه سال نداري و ابراهيم را ديده‌اي؟» 58 عيسي بديشان گفت: «آمين آمين به شما مي‌گويم كه پيش از آن كه ابراهيم پيدا شود من هستم.»

امثال سلیمان نبی باب 8 سلیمان از روح خداوند پر گشته و راجع به عیسی مسیح پسر میگوید .

22 خداوند مرا مبدأ طريق خود داشت، قبل از اعمال خويش از ازل. 23 من از ازل برقرار بودم، از ابتدا پيش از بودن جهان. 24 هنگامي كه لجّه ها نبود من مولود شدم، وقتي كه چشمه هاي پر از آب وجود نداشت. 25 قبل از آنكه كوهها برپا شود، پيش از تلّها مولود گرديدم. 26 چون زمين و صحراها را هنوز نساخته بود، و نه اوّل غبار ربع مسكون را. 27 وقتي كه او آسمان را مستحكم ساخت من آنجا بودم، و هنگامي كه دايره را بر سطح لجّه قرار داد. 28 وقتي كه افلاك را بالا استوار كرد،‌ و چشمه هاي لجّه را استوار گردانيد. 29 چون به دريا حدّ قرار داد، تا ‎آبها از فرمان او تجاوز نكنند، و زماني كه بنياد زمين را نهاد. 30 آنگاه نزد او معمار بودم، و روز بروز شادي مي نمودم، و هميشه به حضور او اهتزاز مي كردم. 31 و اهتزاز من در آبادي زمين وي، و شادي من با بني آدم مي بود. 32 پس الآن اي پسرانْ مرا بشنويد، و خوشابحال آناني كه طريقهاي مرا نگاه دارند. 33 تأديب را بشنويد و حكيم باشيد، و آن را ردّ منماييد.

دانیال نبی باب 3 را کامل مطالعه کنید.

« آيا سه شخص نبستيم و در ميان آتش نينداختيم؟» ايشان در جواب پادشاه عرض كردند كه «صحيح است اي پادشاه!» 25 او در جواب گفت:« اينك من چهار مرد مي بينم كه گشاده در ميان آتش مي خرامند و ضرري به ايشان نرسيده است و منظر چهارمين شبيه پسر خدا است.» 26 پس نَبوْكَدْنَصَّر به دهنه تون آتش ملتهب نزديك آمد و خطاب كرده، گفت: « اي شَدْرَك و ميشك و عَبِدْ نَغو! اي بندگان خداي تعالي بيرون شويد و بياييد.» پس شَدْرَك و ميشك و عَبِدْنَغو از ميان آتش بيرون آمدند. 27 و اُمَرا و رؤسا و واليان و مشيران پادشاه جمع شده،‌ آن مردان را ديدند كه آتش به بدنهاي ايشان اثري نكرده و مويي از سر ايشان نسوخته و رنگ رداي ايشان تبديل نشده،‌ بلكه بوي آتش به ايشان نرسيده است.

پس در مسیحیت هیچ سه خدائی وجود ندارد و خداوند همان خدای واحد حقیقی است که بوده و خواهد بود. و کتاب مقدس هم بر این حقیقت شهادت میدهد. (تثنیه باب 4 آیه 6 ) ای اسرائیل بشنو یهوه خدای ما یهوه واحد است.
این سوء تفاهم شاید از این نظر ناشی شده باشد که مسیحیان معتقدند که در ذات خدای واحد، تثلیث وجود دارد. این اعتقاد خیلی تفاوت دارد با اینکه بگوئیم سه خدا وجود دارد. خداوند با وجود واحد بودن یک وجودیست مرکب و این اصل با عقل نیز سازگار است زیرا در واقع تصور وجودی که مطلقا واحد باشد امکان پذیر نیست.وجود کلام خدا چیزی است که وحدت مطلق را از بین میبرد ولی این امر مخالف وحدت خدا نیست.همچنین ما میدانیم که خداوند توسط روح خود کائنات را خلق کرد و کلام خود را به پیامبران الهام فرمود.آیا وجود روح خدا که در کتاب مقدس تشریح گردیده مخالف وحدانیت خدا میباشد؟
یکی از مثالهایی که میتوان ذکر کرد تا ببینید که در وحدت ترکیب وجود دارد وجود خود انسان است.انسانی که شبیه خدا آفریده شده است. عقل و عواطف و اراده این سه جنبه در ذات انسان شرکت دارند. شخص میگوید " با خود گفتم " این امرنشان میدهد که انسان در عین وحدت دارای گوناگونی است. در مکالمات داخلی شخص با چه شخصی سخن میگوید؟ معلوم است که یک شخص واحد در باطن خود استدلال میکند. یا زمانی که از شدت شادی در خود نمی گنجد.
سوره الحجر
و [ياد كن] هنگامى را كه پروردگار تو به فرشتگان گفت من بشرى را از گلى خشك از گلى سياه و بدبو خواهم آفريد (28)
پس وقتى آن را درست كردم و از روح خود در آن دميدم پيش او به سجده درافتيد (29)
میتوانید بگوئید وقتی خداوند روح خود را در انسان دمید این روح دارای چه هویتی است وچگونه در انسان عمل میکند ؟ و چرا باید فرشتگان بر آدم سجده میکردنند ؟

در طبیعت هم موارد فراوانی میتوان یافت که وحدت و گوناگونی در یکجا جمع شده اند. وجود گرما و نور و انرژی در خورشید هم نمونه خوبی است. پس این امر بر خلاف عقل و منطق نیست. کتاب مقدس نشان میدهد که خداوند از ازل شامل پدر و پسر و روح القدس بوده است و این سه جزء ذات خداوند هستند. این موضوع را نمی توان با فورمولهای ریاضی تشریح کرد زیرا طبق قوانین ریاضی هرچند یک باضافه یک باضافه یک مساوی سه میشود ولی در عین حال یک ضربدر یک ضربدر یک هم مساوی یک است ! اصولا برای شناخت ذات خداوند که نامحدود است باید نا محدود بود که متاسفانه ما آدمیان توانایی آنرا نداریم . پس بهتر است با کمال احترام آنچه را که در باره ذات خدا در کتاب مقدس مکشوف شده است را بپذیریم.

No comments:

Post a Comment